"Forbudssverige" - kan det ske her?
Det er rystende læsning, når man ser det opslag som ”Old Cars AB” i Sverige har og er udsat for i vores broderland.
Ord som ”magtmisbrug, embedsmandsvælde, overgreb på borgerrettigheder, og myndighedsmisbrug” ligger meget nær når man læser historien.
Sagen er at ovennævnte etmandsfirma havde fået veteranbiler sendt i 2 containere fra USA til Gøteborg. I dem stod der 3 biler i hver bl.a. en 1957 Ford Fairlane 500, en 1959 Buick Lesabre Flattop, en 1959 Dodge Coronet og en 1959 Ford Sunliner Convertible.
Meningen var at de skulle shines op og gøres køreklare, så de komme ud på de svenske veje som den rullende kulturarv. Sådan skulle det ikke lige gå.
En anden privatperson fik i øvrigt også en container hjem med 3 biler samme weekend som ”Old Cars”
Alle dokumenter var lavet og toldklare efter 3 uger, men allerede dagen efter blev ”Old Cars” ringet op af person fra Miljøbeskyttelsesafdelingen i Landsdelstyrelsen i Gøteborg, der sagde at han havde fået et tips fra Toldstyrelsen samt nogle halvslørede billeder fra omtalte, da de læssede bilerne ud af containerne. OG at de anså at bilerne var at betegne som MILJØFARLIGT AFFALD!!!
”Old Cars” blev derefter spurgt om de havde tilladelse til at indføre miljøfarligt affald, og hvis ikke skulle der besvares en del spørgsmål inden 3 dage – ellers ville de blive kontaktet af Gøteborgs stadsforvaltning, hvor han nok ikke vil få det så sjovt! Og det var i øvrigt samme person som afgjorde om bilerne skulle betragtes som affald eller ikke!
Der følger så et langt forløb med mere end 500 sider mailkorrespondance og telefonsamtaler med diverse myndigheder over en lang periode, mens bilerne står i depot ved havnen. For at kunne bevise at bilerne er mere end 30 år gamle eller ældre (veterangrænsen i Sverige!).
Den 27. juli kom så svaret fra diverse myndigheder og først omtalte tjenestemand – og dennes chef (!) i Miljøbeskyttelsesafdelingen i Gøteborg, at bilerne skal skrottes inden 4 uger!
Risikoen er nu: at miste bilerne, dyre advokatregninger, betaling for opbevaring i havneterminal, samt at forsikringsselskabet ikke vil betale for retssager da der indgår myndigheder!!
Ja, ejeren af Old Cars risikere ligefrem at skulle gå i fængsel for ”forbrydelsen”
MHS samt de samarbejdspartnere vi har i netværket f.eks. FDM, SKAD, DASU, DSRA er opmærksomme på hvad der sker i vores broderland. Det er vigtigt at være medlem af en klub og vigtigt at vi som klubber er godt organiseret og samarbejder med dem der vil os – veteranfolket – det godt.
Et gys fra Mikael Arngren
Formand
Bliv medlem
Er du interesseret i at blive medlem af Opel GT Klub Danmark ?
Det koster 400,00 kr. i årligt kontingent at være medlem. Ved indmeldelse efter 1. januar betales dog kun 200 kr. for resten af året indtil 31. maj.
Følg os her: